21 oktober 2019. De havenkom van Workum ligt vol met traditionele schepen, waarvan de bemanningen de laatste voorbereidingen treffen voor de tocht die ze straks gaan varen. Het is regenachtig. Vele toeschouwers hebben de kachel verkozen boven de sluis, van waaraf je prachtig zicht hebt over de start van deze week. Een week die geheel in het teken staat van ‘oefeningen onder zeil’. Maar het klaarde gelukkig op en steeds meer mensen schaarde zich rondom burgemeester Jannewietske de Vries, die het openingswoord verzorgde. Om 12.00 precies verzocht Reid de Jong, initiatiefnemer van de Strontweek, geheel volgens traditie, de vissersschepen ‘op te rotten’. Botters, aken, bonzen, schouwen en jollen zochten hun weg uit de havenkom, eerst bomend en al gauw zeilend. Aan boord stoere vissers die de komende week het zeilende vissersambacht in ere zullen houden. Hen zullen wij op woensdag alweer terug zien, wanneer op de Merk in Workum hun eerste vangst zal worden afgeslagen tijdens de herfstmarkt (13.00).
Nadat om 12.45 de vrachtbrieven waren ondertekend, was het om 13.00 de beurt aan de Strontvaarders. Naar hen toe was Reid al even duidelijk: “Oprotten!” Zes skûtsjes vochten zich de havenkom uit, met aan boord een lading ‘stront’. De komende dagen zullen ze geheel zeilend, bomend en jagend naar Warmond afreizen. Hier zullen ze de zakken stront overdragen die daar, net als vroeger, zullen worden gebruikt in de bloembollenteelt. Om met een vracht bloembollen uit Warmond én augurken uit Oude Wetering weer terug naar Workum te reizen. Wie het eerste de Workumer havenkom weer aandoet wint!
Als laatste verlieten ook de Beurtveerschepen de havenkom via it Soal. 19 stuks klippers, tjalken, maar ook een leunder en een stevenaak zullen hun passagiers bij verschillende “Zuiderzee”havens brengen. Hiermee wordt het openbaar vervoer van vroeger weer even opnieuw leven in geblazen. Echter, de meeste passagiers blijven de hele reis gewoon aan boord. Een reis waarin vele tactische beslissingen gemaakt moeten worden. De routekeuze hebben ze voor de start al doorgegeven. Na de start hebben ze nog twee uur de tijd om hier eventueel wijzigingen in aan te brengen, maar daarna zitten ze er aan vast. In iedere haven zal een loper van boord gaan om een ansichtkaart op de post te doen als bewijs van aanleggen. Wie het snelst, zonder motorminuten, alle havens heeft aangedaan wordt de winnaar van het Beurtveer.
Bij dit bericht alvast een mooie foto van fotograaf Cris Toala Olivares, een freelance fotograaf die onder andere foto’s maakt voor National Geographic. Hij maakte vanuit de lucht foto’s van onze schepen op het Ijsselmeer!
De schepen van de Visserij verklappen hun bestemming niet. Zij zullen geheel anoniem de beste plekjes uitzoeken om hun netten achter te laten. De schepen van het Beurtveer en de Strontrace kun je vanaf huis volgen via track en trace. De schippers zelf hebben hier geen toegang toe, en dus geen idee waar het tegenstanders zich bevinden die buiten hun zicht zijn. Maar thuis kan volop gespeculeerd worden wie dit jaar met de zilveren brijlepel naar huis zal gaan. Volg ook onze facebookpagina’s om op de hoogte te blijven van alle spannende gebeurtenissen en mooie foto’s.